fredag 12 augusti 2011

Drömmar

Jag är en person som drömmer mycket. Det har jag gjort sedan jag var liten. Jag har väldigt detaljerade drömmar oftast.  Sen samtidigt är det ibland jobbiga drömmar för nu sista tiden känns det som någon tryckt på repeat knappen och jag tvingas åter uppleva det ena jobbiga efter de andra varje gång jag sover. Sen när jag vaknar känns det som jag inte sovit alls eller känslorna efter drömmen sitter kvar större delen av dagen. Inte varje natt , men nu som sagt så gott som.

 Kanske är det för att det pågår stora förändringar i vårt liv just nu. Dessutom närmar det sig den beräknade dagen som bebben skulle kommit. för det är det jag drömmer om nu nästan varje natt. Så otroligt jobbigt för jag tycker det är jobbigt nog ändå.
Men kanske jag bearbetar allt ,kanske får se det så istället. Hittade lite fakta om drömmar. ganska intressant.

En dröm är en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form. Mental aktivitet förekommer även under djupsömnen (slow-wave sleep), men är då nära nog statisk; det rör sig då mer om situationer än om historier. En dröm upplevs normalt sett som fullt verklig medan den pågår, men i samma ögonblick som den upphör faller den oftast i glömska. Ibland har man kvar ett svagt minne av till exempel en viss känsla man hade under drömmen. Om man väcks under själva drömsekvensen minns man oftast mer om drömmen.
 
En särskild typ av drömmar är lucida drömmar (även känt som klardrömmar). När man drömmer en lucid dröm är man medveten om att man drömmer. Man kan också påverka händelseförloppet i större eller mindre grad. Lucida drömmar är mycket ovanligare än den vanliga typen av drömmar som alla människor drömmer varje natt. Man kan träna upp sin förmåga att få lucida drömmar, så att man kan få ett par tre lucida drömmar i veckan, men man kommer fortfarande drömma vanliga drömmar som vanligt (även om man oftare minns dem än vad "vanliga" människor gör). Det talas om att folk som får klardrömmar har stor hjärnkapacitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar