måndag 5 september 2011

Nostalgi tripp

Tänk att vissa saker man älskade som liten fortfarande kan vara lika populärt. Ta tex mina favorit jul kalendrar Trolltider och Stjärnhuset. Kommer ni ihåg dem? Trolltider som redan finns på dvd och som jag köpte till mina barn för läne sedan. De älskar den lika mycket som jag. Ledsången är fortfarande magisk, spännande och underbar som jag minns den. De tycker Bergatrollet är lika läskig som jag tyckte och knådasången när de bakar bröd lika rolig.
Sen stjärnhuset med Johannes Brost där man fick lära sig om stjärnbilder, grekiska mytologin och ja den var bara så fantastisk. Nu till min glädje såg jag att den kommer på dvd. så den skall jag bara köpa.
Sen några dagar sen har Molly gått omkring och sjungit: Jag vill bo i en svamp annars får jag kramp... Hahaha den är ju också ett kärt minne. Samma som Olyckan..
Dr Snuggles då också en sån där härligt roligt minne. Barbapappa, fablernas värld, från A till Ö.. Känns som det fanns mycket bra för oss barn på den tiden. det finns det ju nu med absolut. Men det var något speciellt med de programmen. Jag hoppas att mina barn som vuxna kommer att se tillbaka på vissa saker och bli lyckliga. För det var jag då ett lyckligt barn som var otroligt föväntans full inför nästa avsnitt. Så kul när barnen fastnar för samma saker som man älskade själv när man var liten. Det var kvalitet på julkalendrar och barnprogram på den tiden. Där man faktiskt lärde sig något annat än våld. Sen gillade jag även 5 myror är fler än fyra elefanter. Ikväll när jag skulle lägga mina tjejer så lyssnade vi på spotify istället för att läsa saga. Där hittade jag musiken till Trolltider bland annat. Så mysigt att ligga där med dem i mörkret och lyssna. Med Nellie och Molly sjungandes till svamp låten, knåda sången och Tjo för vinden.. Det är en nostalgi tripp det.

Dagens tacksamhets lista

Tacksam över dessa härliga minnen som poppar upp ibland
Tacksam över att jag trots att jag fortfarande är sjuk orkade fixa en hel del saker idag.

Lämnar er med dagens visdoms ord

Some memories are realities, and are better than anything that can ever happen to one again.
Ha det bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar